Főmenü
Kezdőoldal

Típustörténet

Kivitelek

Műszaki adatok

Gyártási adatok

Szakirodalom

Prospektusok

Újsághirdetések, reklámfotók

P70 regiszter


E-mail
 




Linkek
Német P-70 oldal

fatrabant.fw.hu

Trabant-Wartburg Klub

trabant.hu

Trabant Lap

Magyar Robur-rajongók oldala

Veterán Autó és Motor

Retromobil

E-bay

2CV Klub

Velorex Klub

 
Utolsó módosítás:
2006. november 28.
 
P70 Típustörténet

Típustörténet

 

1954 augusztus  12-én  elkészül  az  első  vázkeret.  Augusztus 27-én elkészül a P70 "Zwickau" prototípusa. Alvázszáma: P70001; színe rozsdabarna, tengelytávja 2300 mm. Október 5-én megszületik a döntés a sorozatgyártásról, majd november 5-én döntenek arról, hogy az új jármű mely részei készüljenek duroplastból.  November 12-én elkészül a  belső kialakítás terve.november 26-án elkészítik a második próbaautót. Kétszínűre fényezik: alul hárszöld, felül palackzöld színt kap. December 3-án elkészül a 3. próbaautó. Ennek tengelytávját 2380 mm-re növelik.

P-70 Alváz

Az alváz

P-70 Prototípus

A prototípus

1955 február közepére elkészítik a 4. és az 5. autót. Véglegesítik a belső kialakítást és a kárpitozást, véglegesülnek a külső formák is. Ezek voltak az utolsó kísérleti kocsik; amelyeket az első hárommal együtt tartóstesztre küldtek; 50-105 ezer kilométert teljesítettek. Február végén elkészítik az első P70-es prospektust, amihez az első két autót használják fel.       Március elejére előszériaként újabb 3 autó készül, kísérleti változtatásokkal, de ezeket de ezeket a későbbiekben nem valósítják meg.

Áprilisban 25 db, májusban 50 db, júniusban 71 db készül el nullszériaként. Ezeket még nem Zwickauban, hanem a drezdai gyárban szerelik össze. A próbakocsik és a nullszéria még a DKW-től átvett 6V-os rendszerrel készült. Átvették a DKW motorját is, de alumínium hengerfejekkel szerelték. Később az elektromos rendszert 12V-osra kellett változtatni, mert a megnövelt sűrítés miatt a 6V-os rendszer gyakorlatilag nem tudta beindítani az autót. A DKW aszinkron váltóját megtartották, de kisebb változtatásokat eszközöltek rajta. Mivel júniusban különböző anyagi és szállításbeli nehézségek léptek fel.

A Drezdai Karosszériagyár emblémája

A Drezdai Karosszériagyár emblémája

Prototípus

A prototípus

lemondtak a lehúzható ablakokról; helyükre tolóablak került. Az elő- és a nullszériába fix ablakok kerültek, vagyis semmilyen nyitási lehetőség nem volt. Mivel a tesztvezetők sokat panaszkodtak az elviselhetetlen hőség miatt, kísérleti megoldásként pillangóablakokat építettek be. Július 23-án, a P70151-es alvázszámtól elkezdődik az igazi szériagyártás.

Az első szériaautót már új ablak- és karosszériatömítésekkel, valamint 12V-os elektromos rendszerrel szerelik. Július 29-én meghibásodott a présgép, amellyel a nagy felületű duroplastokat préselték. Ennek kijavításáig az IFA F8 mintájára műbőr tetős darabokat készítettek, amiből több mint 150 db készül el, amelyeket később vevői kérésre, külön kívánságra értékesítenek.

Műbőrtetős kivitel

A műbőr tetős kivitel

P-70 Kombi

P70 Kombi

Októberben     elkezdik     a    "Kombi"     próbaautó    építését, ami november 8-ára készül el; megkezdik a tesztelést is. Kezdetben műbőr tetővel és Drezdában készítik; a típus sorozatgyártását 1956 elején kezdik meg. Novemberben Wilhelm Orth lesz az AWZ főkonstruktőre, akinek az a feladata,  hogy  a  P70-es   modellt   véglegesítse  és  a  P50-est szériagyártásra  késszé  tegye.  Másik célja, hogy  a  P70  1956 elejére exportképes legyen

1956 január 11-én Heinz Probsthahn, az AWZ gyár igazgatója sorozatgyártási engedélyt kér a minisztériumtól, amit június 19-én kap meg.

 

1956:   A 70182-es alvázszámtól kezdve az IFA F9 megerősített kormányösszekötőit építik be

● A 72209-es alvázszámtól kezdve hűtővíz-hőfokmérő műszert helyeznek el a  műszerfalon.

Műszerfal vízhőfokmérővel

Műszerfal vízhőfokmérővel

A 72705-ös alvázszámtól kezdve a "Zwickau" típus új, ovális hátsó lámpát kap. A "Kombi"-n végig a kisméretű hátsó világítás marad.

Régi típusú hátsólámpa

Új típusú hátsólámpa

A kombin végig a régi maradt

A régi típusú hátsó lámpa

Az új típusú hátsó lámpa

A kombin végig a régi maradt

Az év elején bevezetik a H 321-es típusú porlasztót, de a beszerelést még több hétig anyaghibák és szállítási problémák hátráltatják. Fokozatosan térnek át a következőkre:

süllyesztett kilincs húzómechanizmussal; a korábbi "ajtókilincs"-forma helyett

1. változat

2. változat

3. változat

1. változat

2. változat

3. változat

pillangóablak az "A"-oszlop mögött, a korábbi teljes tolóablak helyett

Fix ablak

Teljes tolóablak

Tolóablak pillangóablakkal

A Coupé lehúzható ablaka

Fix ablak

Teljes tolóablak

Tolóablak pillangóablakkal

A Coupé  lehúzható ablaka

● módosítások  a műszerfalon:

 ● könnyebb rádióbeépítési lehetőség

 ●  a hűtővíz-hőfokmérő műszer helyett két visszajelző kerül a sebességmérőbe

 ● a kocsi aljánál húzódó díszléc szélesebb lesz, és gumialátétet kap

A 75481-es alvázszámtól kezdve az alvázszámot a jobb oldali hossztartó helyett az első rugótartóra ütik be

A 81050-es alvázszámtól kezdve a "Kombi" új kipufogócsövet kap, amit a kocsi bal oldalán vezetnek el

október 15-étől kezdve változik az ablaktörlők elrendezése: a korábbi, kétfelé állók helyett párhuzamos elrendezést kapnak

Régi típusú elrendezés

Új típusú elrendezés

Régi típusú elrendezés

Új típusú elrendezés

 

 

1957: tavasszal bemutatják a P70 "Coupé"-t. Ára 11.700 DM, míg a "Zwickau"- kivitel csak 9.250 DM-ba kerül. Főleg exportra készítik, különböző extrákat szerelnek bele, mint például a lehúzható ablakok, a kívülről nyitható csomagtartó, vagy a bőrülések. Kétszínűre fényezték, kb. 1500 darabos termelést élt meg. Rossz tulajdonsága volt, hogy a kialakítás miatt a tengelyterhelés előre tolódott, ezért úttartása kisebb fokú volt. Júniusban elöl megváltoztatják a "Zwickau" karosszériaalvázhoz való rögzítését. Kora nyáron módosítják a "Zwickau"-ban a pótkerék elhelyezését: helyileg marad a csomagtartó aljlemeze alatt, de a korábbi, lebillenthető tálca helyett egy kis rekeszbe kell elhelyezni, amihez a hátsó lökhárító középső darabjának kicsavarozása és levétele után lehet hozzáférni. Év végétől új, puhább gumitömítésekkel szerelik az autókat (korábban sokat reklamáltak a merev tömítések és a tömítetlenség miatt)

A Coupé bemutatója

 

 

 

Pótkerékelhelyezés 1957-ig

Pótkerékelhelyezés 1957-től

Pótkerékelhelyezés a Kombin

Pótkerékelhelyezés 1957-ig

Pótkerékelhelyezés 1957-től

Pótkerékelhelyezés a Kombin

1958:   januárban az 1-es és a hátrameneti fokozathoz speciális kuplungféket építenek be, ezáltal könnyebb lesz a kapcsolás. Ez az utolsó technikai módosítás a szériagyártás során.

 

A P70-es gyártása fokozatosan háttérbe szorul a P50 sorozatgyártásának előkészítése és megkezdése miatt. Márciusban sajtókonferencián jelentik be a gyártás leállítását, de ennek ellenére az tovább folyik, sőt, a legnagyobb éves darabszámot éri el. Mivel a P50-es "Kombi" változatát csak 1960-ban kezdik el gyártani, a P70 "Kombi" igen népszerű. A gyártással csak 1959 júniusában állnak le végleg.

 

A típus gyár által figyelmen kívül hagyott hibáit a tulajdonosok saját maguk  korrigálták: különböző átalakításokat végeztek, amiben a szervizek gyakran segítettek. A leggyakoribb átalakítás a csomagtartó kívülről való hozzáférhetőségének kialakítása volt; a gyár később külön átalakító-készletet hozott forgalomba. Ennek ellenére a gyárat nem hagyta el olyan autó, aminek kívülről nyitható csomagtere lett volna.

 

A Coupé nyitható ajtaja

A Zwickau gyári verziója

A Coupé nyitható ajtaja

A Zwickau gyári verziója

Egy német átalakítás

A magyar változat

Egy német átalakítás

A magyar változat