|
P70 Típustörténet
Típustörténet
|
1954 augusztus 12-én elkészül
az első vázkeret. Augusztus 27-én elkészül a
P70 "Zwickau" prototípusa. Alvázszáma: P70001;
színe rozsdabarna, tengelytávja 2300 mm. Október 5-én megszületik
a döntés a sorozatgyártásról, majd november 5-én
döntenek arról, hogy az új jármű mely részei készüljenek
duroplastból. November 12-én elkészül a belső
kialakítás terve.november
26-án
elkészítik a második próbaautót.
Kétszínűre fényezik: alul hárszöld, felül palackzöld színt kap. December
3-án elkészül a 3. próbaautó. Ennek tengelytávját
2380 mm-re növelik.
|
Az alváz
|
A prototípus
|
1955 február közepére elkészítik a
4. és az 5. autót.
Véglegesítik a belső kialakítást és a kárpitozást, véglegesülnek a
külső formák is. Ezek voltak az utolsó kísérleti kocsik; amelyeket az
első hárommal együtt tartóstesztre küldtek; 50-105 ezer kilométert
teljesítettek. Február végén elkészítik az első P70-es
prospektust, amihez az első két autót használják fel.
Március elejére előszériaként újabb 3 autó készül,
kísérleti változtatásokkal, de ezeket de ezeket a későbbiekben nem
valósítják meg.
|
Áprilisban 25 db, májusban 50 db,
júniusban 71 db készül el nullszériaként.
Ezeket még nem Zwickauban, hanem a drezdai gyárban szerelik össze. A
próbakocsik és a nullszéria még a DKW-től átvett 6V-os rendszerrel
készült. Átvették a DKW motorját is, de alumínium hengerfejekkel
szerelték. Később az elektromos rendszert 12V-osra kellett változtatni,
mert a megnövelt sűrítés miatt a 6V-os rendszer gyakorlatilag nem tudta
beindítani az autót. A DKW aszinkron váltóját megtartották, de kisebb
változtatásokat eszközöltek rajta. Mivel júniusban különböző
anyagi és szállításbeli nehézségek léptek fel.
|
A Drezdai
Karosszériagyár emblémája
|
A prototípus
|
lemondtak a lehúzható
ablakokról; helyükre tolóablak került. Az elő- és a nullszériába fix
ablakok kerültek, vagyis semmilyen nyitási lehetőség nem volt.
Mivel a tesztvezetők sokat panaszkodtak az elviselhetetlen hőség miatt,
kísérleti megoldásként pillangóablakokat építettek be. Július 23-án,
a P70151-es alvázszámtól elkezdődik az igazi szériagyártás.
|
Az első szériaautót már
új ablak- és karosszériatömítésekkel, valamint 12V-os elektromos
rendszerrel szerelik. Július 29-én meghibásodott a présgép,
amellyel a nagy felületű duroplastokat préselték. Ennek kijavításáig az
IFA F8 mintájára műbőr tetős darabokat készítettek, amiből több
mint 150 db készül el, amelyeket később vevői kérésre, külön kívánságra
értékesítenek.
|
A műbőr tetős kivitel
|
P70 Kombi
|
Októberben
elkezdik a "Kombi"
próbaautó építését, ami november 8-ára készül
el; megkezdik a tesztelést is. Kezdetben műbőr tetővel és Drezdában
készítik; a típus sorozatgyártását 1956 elején kezdik meg. Novemberben
Wilhelm Orth lesz az AWZ főkonstruktőre, akinek az a feladata,
hogy a P70-es modellt
véglegesítse és a P50-est
szériagyártásra késszé tegye. Másik célja, hogy
a P70 1956 elejére exportképes legyen
1956 január 11-én Heinz Probsthahn, az
AWZ gyár igazgatója sorozatgyártási engedélyt kér a minisztériumtól,
amit június 19-én kap meg.
|
|
● 1956: A 70182-es
alvázszámtól kezdve az IFA F9 megerősített kormányösszekötőit építik be
|
● A 72209-es
alvázszámtól kezdve hűtővíz-hőfokmérő műszert helyeznek el a
műszerfalon.
|
Műszerfal
vízhőfokmérővel
|
● A 72705-ös
alvázszámtól kezdve a "Zwickau" típus új, ovális hátsó lámpát kap. A
"Kombi"-n végig a kisméretű hátsó világítás marad.
|
|
|
|
A régi típusú hátsó
lámpa
|
Az új típusú hátsó lámpa
|
A kombin végig a régi
maradt
|
Az év elején bevezetik a H 321-es
típusú porlasztót, de a beszerelést még több hétig anyaghibák és
szállítási problémák hátráltatják. Fokozatosan térnek át a következőkre:
|
● süllyesztett kilincs
húzómechanizmussal; a korábbi "ajtókilincs"-forma helyett
|
|
|
|
1. változat
|
2. változat
|
3. változat
|
● pillangóablak az
"A"-oszlop mögött, a korábbi teljes tolóablak helyett
|
|
|
|
|
Fix ablak
|
Teljes tolóablak
|
Tolóablak
pillangóablakkal
|
A Coupé lehúzható
ablaka
|
● módosítások a
műszerfalon:
● könnyebb
rádióbeépítési lehetőség
● a hűtővíz-hőfokmérő
műszer helyett két visszajelző kerül a sebességmérőbe
● a kocsi aljánál húzódó
díszléc szélesebb lesz, és gumialátétet kap
|
● A 75481-es
alvázszámtól kezdve az alvázszámot a jobb oldali hossztartó helyett az
első rugótartóra ütik be
|
● A 81050-es
alvázszámtól kezdve a "Kombi" új kipufogócsövet kap, amit a kocsi bal
oldalán vezetnek el
|
● október 15-étől kezdve változik az
ablaktörlők elrendezése: a korábbi, kétfelé állók helyett párhuzamos
elrendezést kapnak
|
|
|
Régi típusú elrendezés
|
Új típusú elrendezés
|
|
|
1957: tavasszal bemutatják a P70
"Coupé"-t. Ára 11.700 DM, míg a "Zwickau"- kivitel csak
9.250 DM-ba kerül. Főleg exportra készítik, különböző extrákat
szerelnek bele, mint például a lehúzható ablakok, a kívülről nyitható
csomagtartó, vagy a bőrülések. Kétszínűre fényezték, kb. 1500 darabos
termelést élt meg. Rossz tulajdonsága volt, hogy a kialakítás miatt a
tengelyterhelés előre tolódott, ezért úttartása kisebb fokú volt. Júniusban
elöl megváltoztatják a "Zwickau" karosszériaalvázhoz való rögzítését. Kora
nyáron módosítják a "Zwickau"-ban a pótkerék elhelyezését: helyileg
marad a csomagtartó aljlemeze alatt, de a korábbi, lebillenthető tálca
helyett egy kis rekeszbe kell elhelyezni, amihez a hátsó lökhárító
középső darabjának kicsavarozása és levétele után lehet hozzáférni.
Év végétől új, puhább gumitömítésekkel szerelik az autókat
(korábban sokat reklamáltak a merev tömítések és a tömítetlenség miatt)
|
|
|
|
|
|
|
|
Pótkerékelhelyezés
1957-ig
|
Pótkerékelhelyezés
1957-től
|
Pótkerékelhelyezés a
Kombin
|
1958: januárban az
1-es és a hátrameneti fokozathoz speciális kuplungféket építenek be,
ezáltal könnyebb lesz a kapcsolás. Ez az utolsó technikai módosítás a
szériagyártás során.
A
P70-es gyártása fokozatosan háttérbe szorul a P50 sorozatgyártásának
előkészítése és megkezdése miatt. Márciusban sajtókonferencián
jelentik be a gyártás leállítását, de ennek ellenére az tovább folyik,
sőt, a legnagyobb éves darabszámot éri el. Mivel a P50-es "Kombi"
változatát csak 1960-ban kezdik el gyártani, a P70 "Kombi" igen
népszerű. A gyártással csak 1959 júniusában állnak le végleg.
A
típus gyár által figyelmen kívül hagyott hibáit a tulajdonosok saját
maguk korrigálták: különböző átalakításokat végeztek, amiben a
szervizek gyakran segítettek. A leggyakoribb átalakítás a csomagtartó
kívülről való hozzáférhetőségének kialakítása volt; a gyár később külön
átalakító-készletet hozott forgalomba. Ennek ellenére a gyárat nem
hagyta el olyan autó, aminek kívülről nyitható csomagtere lett volna.
|
|
|
A Coupé nyitható ajtaja
|
A Zwickau gyári verziója
|
|
|
Egy német átalakítás
|
A magyar változat
|
|
|
|
|